نقد و بررسی

لوازم ماکت سازی

لوازم-ماکت-سازی

در اینجا به معرفی انواع لوازم ماکت سازی در ساخت ماکت اشاره می کنیم. ماکت مدل کوچک و ملموس از آن چیزی است که در ذهن است و قرار است ساخته شود، با ساخت ماکت است می توان مدل را به دیگران نشان داد تا  بتوانند جزئیات را خیلی بهتر و با جزئیات بیشتری بفهمند.

با گلدیس (فروشگاه اینترنتی لوازم هنری و طراحی) تا انتهای مقاله همراه باشید.

ماکت سازی

انواع ماکت ها

از این جهت ماکت ها کاربردهای گوناگونی پیدا کرده است و با هدف های خاصی ساخته می شوند مانند ماکت شهری، ماکت اسلامی، ماکت ساختمانی و ….

حتی هر یک از انواع ماکت ها را نیز در متریال های متفاوتی اماده می شوند، برخی از مارکت های کوچکتر با متریال هایی مانند کاغذ، مقوا و یونولیت و برخی دیگر از موادی مانند سنگ و چوب آماده می شوند. البته در حال حاضر مدل هایی از ماکت ها هستند که متحرک هستند.

خرید-لوازم-ماکت-سازی

>> خرید ابزار ماکت سازی

همانطور که گفته شد ماکت ها نمایش مدلی از آنچه که در ذهن داریم می باشد و به آن هویت می بخشد و خلق یک چیز عینی از یک مفهوم انتزاعی و ناملموس و از این طریق، دیگران با مشاهده ماکت ها با زوایای پنهان آن آشنا می شوند.

 

لوازم ماکت سازی

هدف از ماکت سازی

در سراسر جهان اکثر مهندسان در صنایع مختلف از ماکت های متنوعی برای مدلسازی استفاده می کنند تا محصول جدید  را در معرض دید تماشاچیان قرار دهند. از اهدافی که در ماکت سازی دنبال می شوند در ادامه آمده است:

-مهم ترین هدفی که در ساخت ماکت ها کاربرد دارند، عبارتند از “بررسی موضوع موردنظر از زوایای متفاوت”.  برخی از ماکت های معماری اینگونه هستند؛ بنا یا سازه مورد نظر را در مقیاس کوچکتری و در قالب ماکت می سازند تا بتوانند آنرا از ابعاد گوناگون بررسی کنند و گاه با دیدن آن ایراد را پیدا کنند.

ماکت ها در سایز های دو بعدی یا سه بعدی ساخته می شوند و وسیله بسیار موثر در رشته های معماری، شهرسازی و ساختمان سازی و یا هر رشته بصری دیگر به شمار می رود. علاوه بر این از مفیدترین ابزارها برای نمایش سریع اطلاعات محسوب می شود  و به سادگی می توان یک ایده را در چارچوب ماکت های ساده ساخت و وقتی نمی توان آن را به صورت های دیگر به زبان روشن توضیح داد ماکت ها بهترین ابزار هستند.

آنچه ماکت ها را از هم متمایز می کند علاوه بر طرح منحصر به فرد، جنس متریالی است که برای ساخت آن به کار رفته است. متریال های مختلفی داریم و قصد داریم در این مقاله و هم چنین مقاله های بعدی به رایج ترین انواع متریال ها و لوازم متنوع بپردازیم. به دلیل کثرت و تنوع لوازم ماکت سازی لازم دیدیم آن را در چندین مقاله جداگانه شرح دهیم:

ماکت

انواع لوازم ماکت سازی

برخی از انواع لوازم ماکت سازی یونولیت و چسب هستند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

1- یونولیت در ماکت سازی

یونولیت از متریال رایج هر نوع ماکت سازی محسوب می شود و ماکت های ریز و درشت از یونولیت کاردستی در مدرسه و دانشگاه به عنوان نمونه ساخته می شوند و حتما چشم تان به آنها خورده. یونولیت ماکت در سایز 100*100*200 سانتیمتر به بازار عرضه می شود و برای ساخت ماکت ها یونولیت ها در اندازه های مورد نظر برش داده و بر روی هم سوار می کنند تا شکلی از مدل مورد نظر آماده شود.

برای خرید یونولیت باید دقت شود از جنسی تهیه شده باشد تا به هنگام برش آن دانه های یونولیت از هم جدا نشود و با کیفیت خوبی باشد. برای خرید آنلاین یونولیت می توانید به سایت گلدیس مراجعه کنید و لازم است خرید یونولیت ماکت سازی از مراکزی صورت بگیرد که یونولیت های کاردستی را در کیفیت و جنس های بهتری جهت فروش ارائه می دهد.

ابزار ماکت سازی

 

 2- انواع چسب برای ماکت سازی

یکی از انواع چسب برای ماکت سازی، چسب فوم است.چسب پلی استیرن اوهو کاربرد بسیار زیادی دارد و به کمک آن می‌توانید قطعاتی از جنس‌های گوناگون را بچسبانید. این چسب با فرمولی انحصاری ساخته‌شده است.برای استفاده از این چسب بهتر است سطح موردنظر را کاملا خشک کنید. .وجود چربی روی سطح شما باعث افت کیفیت کار می‌شود.

خرید چسب فوم که یک نمونه از آن چسب فوم ماکت سازی UHU – اوهو 35 میلی لیتر است.

از انواع دیگر چسب برای ماکت سازی می توان به چسب چوب اشاره کرد. دو نوع از آن که دارای کیفیت بالایی نیز هستند

چسب چوب 40 میل پرشین و چسب چوب کامران که چسب چوب هنری کامران از بهترین مواد اولیه تهیه شده که با قابلیت چسبندگی بالا توانایی چسباندن چوب ، سرامیک و سفال را دارد و بعد از خشک شدن بیرنگ می شود.

3- انواع نوشت افزار

مداد

می توانید برای رسم طرح ابتدایی از مداد HB استفاده نمایید. انواع مداد طراحی با درجه سختی متنوع در فروشگاه لوازم هنری گلدیس عرضه شده است.

اتود یا مداد مکانیکی

اتود و یا اتود طراحی نیز با تنوع در قطر نوشتاری از ۰.۳ تا ۲ میلیمتر یکی از گزینه های بسیار مهم جهت رسم بخصوص هنگام استفاده از شابلون و پیستوله است تا بتوانید خطوط یکنواختی را در دفتر رسم نمایید.

راپید و ماژیک طراحی

برای رسم خطوط دائمی با ضخامت های متفاوت بهترین گزینه استفاده از راپید روترینگ است که با ضخامت های ۰.۱، ۰.۲، ۰.۳، ۰.۴، ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷، ۰.۸ و ۱ میلیمتر است. مزیت استفاده از راپید قابیلت شارژ آن با جوهر راپید در رنگ های متنوع مشکی، سفید، آبی، سبز و قرمز است.

وسایل رنگ آمیزی

برای رنگ آمیزی و ایجاد بافت در برخی از جزئیات ساخت ماکت نیاز به ابزار رنگ آمیزی متنوع خواهید داشت که عمده آنها ماژیک نقاشی، مداد رنگی، گواش، آکریلیک هستند.

4- ابزار و صفحه برش

  • کاتر: در صورت نیاز به ایجاد یک برش ساده به سرعت می توان با استفاده از کاتر آن را انجام داد. تنوع کاتر دستی بسیار زیاد است و تقریباً بسته به مشاغل مختلف یک کاتر طراحی شده است. کاتر کوچک یا کاتر قلمی قابلیت حمل آسان را دارند و برای ایجاد خط و خش و یا برشهای ظریف بسیار مناسب هستند. کاتر بزرگ با قفل ایمنی برای برش سطوح ضخیم بسیار مناسب است.
  • قیچی: قیچی در اندازه های مختلف جهت برش دقیق در فضاهای مختلف بسیار کاربردی است.

لوازم ماکت سازی برای مدرسه

فروشگاه لوازم هنری گلدیس ارائه دهنده انواع ابزار ماکت سازی می باشد.لذا برای تمرین ماکت سازی می توانید کلیه لوازم مورد نیاز را از سایت گلدیس گروپ تهیه نمایید. در صورتی که محصول مورد نظر شما در لیست محصولات فروشگاه نبود با پشتیبانی تماس بگیرید.

برخی از لوازم ماکت سازی برای مدرسه عبارتند از :

  • قیچی
  • دستگاه چسب حرارتی تفنگی
  • کاتر
  • خط کش فلزی
  • پارچه نمدی
  • فوم در ضخامت های مختلف
  • چسب چوب و نوار چسب های رنگی و طرح دار و چسب ماتیکی

لوازم ماکت سازی حرفه ای

ساخت ماکت و مدل سازی مختص گروه خاصی از افراد نبوده و مخاطبین سنین مختلف از مبتدی تا حرفه ای را در بر می گیرد.

هر ماکت با توجه به نیاز پروژه از مواد و متریال مختلف استفاده می کند. مواد مورد استفاده در ماکت ها متنوع هستند. برخی از مهمترین این ابزارها عبارتند از :

پلکسی گلاس ، فوم برد ، MDF ، انواع مقوا ، رزین ، یونولیت ، انواع پلاستیک ، لوله های پلیکا یا  PVC ، انواع چسب ، بتونه سنگی ، فوم های تزریقی ، طلق ، رنگ های صنعتی ، انواع خط کش و گونیا ، کاغذ سنباده ، قیچی و انواع کاترها و… .

خرید لوازم ماکت سازی از فروشگاه لوازم هنری و طراحی گلدیس

انواع ابزار و مواد ماکت سازی در تنوع زیاد و مدلهای مختلف را می توانید در فروشگاه گلدیس گروپ مشاهده و به صورت آنلاین خریداری نمایید. در صورتی که قصد خرید عمده انواع لوازم معماری و ماکت سازی را دارید می توانید از طریق شماره تماس مستقیم با کارشناسان ما (گروه گلدیس) در ارتباط باشید.

شماره های تماس برای خرید لوازم ماکت سازی (ابزار و مواد ماکت سازی) :

دیدگاهتان را بنویسید