نقد و بررسی

آشنایی با لوازم مهندسی و ماکت سازی

آشنایی با لوازم مهندسی و ماکتسازی

ما در این مقاله قصد داریم شما را با لوازم مهندسی و ماکت سازی آشنا کنیم. مهندس ها برای تفهیم بهتر طرح های خود از ماکت سازی استفاده می کنند. برای ماکت سازی طرح های خصوصی، فرهنگی و صنعتی باید با لوازم ماکت سازی آشنا باشید. دانشجوهای رشته معماری باید لوازم ماکت سازی را به خوبی بشناسند، چرا که باید طرح های خود را از طریق ماکت به نمایش بگذارند.

با گلدیس (فروشگاه اینترنتی لوازم هنری و طراحی) تا انتهای مقاله همراه باشید.

ماکت چیست؟

قبل از اینکه شما را با ابزارهای ماکت سازی و مهندسی آشنا کنیم، می خواهیم شما به بگوییم ماکت چیست؟ ماکت در واقع نمونه ای کوچک از طرح ها و ایده هایی است که قرار هست، ساخته شوند. مهندسین معماری با ساخت ماکت می توانند به راحتی طرح ها و ایده های خود را بررسی کنند، ماکت سازی تاثیر به سزایی بر روی فرایند ساخت یک پدیده دارد.

خرید-لوازم-ماکت-سازی

روش ماکت سازی از گذشته تا کنون برای بررسی ساخت یک پدیده استفاده می شود. با ما همراه باشید تا شما را با لوازم مهندسی و ماکت سازی آشنا کنیم. شما عزیزان می توانید تمامی ابزارهای ماکت سازی را از گلدیس خریداری کنید

> خرید لوازم ماکت سازی

انواع لوازم مهندسی و ماکت سازی

1- هیپرو

هیپرو در واقع نوعی کاغذ رو بافت با رنگ های متنوع است. ابعاد کاغذهای هیپرو متفاوت است و در سایزهای متنوعی به بازار عرضه می شوند. برخی از افراد این کاغذ روبافت را برای نقاشی و ترسیم اشکال استفاده می کنند، اما کاغذ هیپرو در واقع برای ساخت اجسام در ماکت سازی اس

تفاده می شود. با مرطوب کردن کاغذ هیپرو شما می توانید شکل های مختلفی را ایجاد کنید.

2- مقوا از جنس اسفنج

یکی از عناصر ماکت سازی که بسیار استفاده می شود، مقوای اسفنجی است. برخی از افراد این مقوا را با نام آکوسیت اسفنجی نیز می شناسند، و آن را در گرافیگ نیز استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با لوازم مهندسی و ماکت سازی ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

3- مقوای آغشته به پارفین

این مقوا مناسب سطح هایی چوبی است. اگر می خواهید به طور موقت یک مقوا را بر روی چوب سه لایه قرار دهید، از مقوای آغشته به پارافین مایع استفاده کنید. جدا سازی این مقوا از سطح پرس و چوب سه لایه بسیار راحت است.

4- مقوای مخصوص ساخت ماکت

در این بخش از مقاله لوازم مهندسی و ماکت سازی، شما را با مقوای ماکت آشنا می کنیم. این مقوا نسبت به دیگر مقوا ها زخیم تر است. این مقوا هیچگونه خاصیت الاستیکی ندارد. مقوای ماکت را می توانید در رنگ های متنوع از بازار تهیه کنید. برخی از افراد این مقوا را برای ساکت مدل نیز استفاده می کنند. برای خرید انواع مقواهای ماکت سازی به فروشگاه اینترنتی لوازم طراحی و مهندسی گلدیس سر بزنید.

5- مقوای بافت نازک

این مقوا برخلاف مقوای ماکت دارای بافتی نازک و ظریف است. این مقوا نیز در رنگ های متنوعی به بازار عرضه می شود. از جمله مقوا های نازک موجود در بازار می توان به مقوای فابریانو، مقوای اشتنباخ و کاستل اشاره کرد. برای ساخت ماکت با این مدل مقوا می توانید از ابزارهایی مانند خط کش فلزی، قیچی و صفحه زیر برش استفاده کنید

6- فوم و یونولیت در ماکت سازی

فوم و یونولیت از لوازم مهندسی و ماکت سازی هستند. علت استفاده از فوم در ماکت سازی، برش دادن راحت آن است. اگر به دنبال این هستید، که ماکتی بزرگ و کم وزن را بسازید، از فوم استفاده کنید. شکل پذیری آسان، وزن کم و برش راحت این محصول باعث شده بهترین انتخاب برای ساخت ماکت های بزرگ باشد. فوم ها امروزه در دو دسته یورتان و پلاستوفوم در بازار عرضه می شوند.

ماکت

 

فوم ها را می توانید به شکل ورقه ای و بلوکی خریداری کنید. فوم هایی که ورقه ای هستند، با قرار گرفتن در کنار یکدیگر یک حجم را می سازند، اما فوم های بلوکی را باید سنباده زد تا به حجم دلخواه خود رسید.
با استفاده از فوم و یونولیت می توانید، شکل های مختلفی را ایجاد و کنده کاری کنید. برای برش دادن فوم و یونولیت در هنگام ماکت سازی می توانید از سیم المنت داغ و برنده کمک بگیرید. اگر برای برش دادن فوم و یونولیت المنت داغ ندارید، می توانید از تیغ اره باریک و کاتر استفاده کنید.

برای چسباندن فوم ها به یکدیگر می توانید از چسب مخصوص فوم استفاده کنید. استفاده از چسب های دیگر باعث می شود فوم شما خرده شود. اگر می خواهید سطح ماکت شما بهتر به نظر برسد و برای ماکت سازی دچار مشکل نشوید، می توانید از فوم پلی یورتان استفاده کنید. فوم پلی یورتان سطحی بهتر نسبت پلاستر فوم دارد. فوم ها را می توانید به صورت مایع و جامد از بازار خریداری کنید.

7- انواع چسب ماکت سازی

برای ساخت هر ماکت از متریال هایی مختلف استفاده می کنند، و برای چسباندن هر کدام از این متریال ها یک چسب کاربرد دارد. اگر در هنگام ماکت سازی از چسب نامناسب استفاده کنید، متریال های شما به خوبی به یکدیگر نمی چسبد، و یا اینکه چسب متریال های شما را در خود حل می کند. در هنگام خرید لوازم مهندسی و ماکت سازی باید به نوع چسب خود توجه داشته باشید

چسب چوب هنری کامران چسب فوم 40 میل پرشین چسب فوم ماکت سازی UHU - اوهو 35 میلی لیتر

>> خرید ابزار و مواد ماکت سازی از برندهای مختلف

8- چوب ماکت سازی

یکی از متریال هایی که از گذشته تاکنون برای ماکت سازی استفاده شده، چوب است. برای اینکه در ماکت سازی خود از چوب استفاده کنید، باید چوب هایی را خریداری کنید که نازک تر هستند.

بریدن چوب های نازک کار راحت تری است. برای بریدن چوب های ماکت سازی می توانید از قیچی و کاتر کمک بگیرید. یکی از چوب های رایج در ماکت سازی، چوب بالسا است. یکی از ویژگی های خوب چوب بالسا، فرم پذیری آن است. چوب بالسا در رنگ های زرد، سفید و قهوه ای روشن در بازار موجود است. چوب بالسا علاوه بر فرم پذیری بالا، استحکام بالایی نیز دارد.

بالسا وزن کمی دارد، و این باعث شده بهترین انتخاب برای ماکت سازی باشد. برای ماکت سازی با چوب باید از چسب چوب استفاده کنید. در هنگام خرید لوازم مهندسی و ماکت سازی به این نکته توجه داشته باشید که چسب چوب برای فلز و پلاستیک کارایی ندارد. تمامی محصولات گلدیس دارای کیفیتی مناسب هستند، شما عزیزان می توانید چسب مورد نظر خود را از گلدیس خریداری کنید.

>> مشاهده و خرید ابزار و مواد ماکت سازی

9- انواع کاتر در ماکت سازی

کاتر ساده: این مدل از کاتر تنها برای برش های صاف کاربرد دارد.
کاتر دایره: با استفاده از این کاتر می توانید، برش هایی دایره ای ایجاد کنید.
کاتر از نوع فارسی بر: این کاتر را برای بریدن کنج هایی استفاده می کنند، که با یکدیگر زاویه 90 درجه درست می کنند.
کاتر پلکسی: این مدل از کاتر را تنها برای برش ورقهای پلکسی استفاده می کنند.


>> خرید لوازم مهندسی


10- انواع لوازم مهندسی

تخته رسم مهندسی: این تخته از جنس چوب نئوپان سخت است. این تخته در ابعاد 70 * 50 و 70 * 100 در بازار موجود است. در عرض این تخته دو پایه سراسری چسبانده شده است.
میز نقشه: پایه های این میز از جنس فلز است و سطحی صاف دارد. این میز را می توانید در ابعاد 80 * 120 و 120 * 180 خریداری کنید.
خط کش تی: این خط کش را برای رسم خطوط افقی استفاده می کنند. خط کش تی در دو نوع سر ثابت و سر متحرک در بازار موجود است.
گونیا: برای کشیدن خط های زاویه دار و قائم کاربرد دارد. ابزار هایی مانند دستگاه ترسیم درفتینگ، اشل، مداد، پرگار، قلم راپید، شابلن، پیستوله و کاغذ پوستی نیز جزو این لوازم هستند. از اینکه با ما تا انتهای مقاله لوازم مهندسی و ماکت سازی همراه بودید، کمال تشکر را داریم. گلدیس یکی از فروشگاه های معتبر فروش لوازم مهندسی است.

>> مشاهده و خرید لوازم معماری و ماکت سازی از فروشگاه گلدیس گروپ

دیدگاهتان را بنویسید