نقد و بررسی

آشنایی با لوازم چاپ برای شروع کار

آشنایی ملزومات چاپ

اگر به تازگی می خواهید وارد عرصه چاپ شوید، باید تمام لوازم چاپ را به خوبی بشناسید. خرید لوازم چاپ نیاز به تجربه و شناخت دارد. ما در این مقاله شما را با انواع لوازم چاپ آشنا می کنیم، پس برای آشنایی با لوازم چاپ تا انتهای مقاله با گروه لوازم هنری گلدیس همراه باشید.

ملزومات چاپ چه کاربردی دارد؟

به لوازمی که برای چاپ نیاز است، ملزومات چاپ می گویند. لوازم چاپ شامل مرکب چاپ، مدیای چاپ، بنر و وسایل جانبی است. هر کدام از این لوازم کارایی های خاص خود را دارند، که باید با آن ها آشنا شوید. برای خرید این ملزومات باید به برند تولید کننده، جنس و قیمت ملزومات دقت کنید. گلدیس یکی از معتبرترین فروشگاه های خرید لوازم هنری و چاپ است.

آشنایی با مرکب های چاپ

مرکب بدون بو

این مرکب را با نام اکوسالونت نیز می شناسند. مرکب بدون بو را بر پایه حلال های سازگار با محیط زیست، می سازند. مرکب اکوسالونت، یکی از مرکب های غیر تهاجمی است، این مرکب را بیشتر برای دستگاه هایی که هدهای اپسون استفاده می کنند، به کار می برند. تولید کننده این جوهر بدون بو، کشور چین است. از ویژگی های خوب این مرکب می توان به پوشش عالی، مقاوم بودن، ضد آب بودن و کم ترین گرفتی هد آن اشاره کرد. برای خرید انواع مرکب چاپ می توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم هنری گلدیس سر بزنید.

مرکب سالونت بیس

یکی از باکیفیت ترین مرکب های پیکولیتر، سالونت بیس است. این مرکب را می توانید برای دستگاه های اسپکترا، سیکو510 و کونیکا استفاده کنید. برای آشنایی با لوازم چاپ تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

مرکب سابلیمیشن

جوهر سابلیمیشن را می توانید برای برای چاپ های مستقیم و غیر مستقیم استفاده کنید. این جوهر بر پایه آب ساخته شده است. این جوهر را برای دستگاه هایی استفاده می کنند که دارای هدهای اپسون 5113، 4720 ، ریکو جن 5 و کیاسرا هستند. در هنگام خرید ملزومات چاپ به مدل هد و مرکب باید توجه داشته باشید.

مرکب یووی

این جوهر را بر پایه یووی تولید می کنند. مرکب یووی با دستگاه هایی سازگار است که دارای هدهای ریکو، کونیکا و رول تو رول یووی هستند. برای خشک کردن این نوع جوهر می توانید از لامپ های مخصوص استفاده کنید. جوهر یووی بر روی دستگاه های کوتینگ و بدون کوتینگ قابل استفاده است.


>> اگر قصد خرید ملزومات چاپ دستی دارید می توانید به فروشگاه گلدیس مراجعه نمایید.


آشنایی با مدیاهای چاپ

بنر

برای آشنایی با لوازم چاپ باید مدیا های چاپ را نیز بشناسید. بنر یکی از مدیاهایی است که برای چاپ تبلیغات استفاده می شود. امروزه بیشتر شرکت ها برای تبلیغ محصولات خود از بنر استفاده می کنند. انواع مدیاهای چاپ را می توانید از لوازم هنری گلدیس خریداری کنید.

فلکس

فلکس قابل انعطاف بوده و نور را به راحتی از خود عبور می دهد. بیشتر فروشگاه ها و مغازه ها از فلکسی برای تبلیغات خود استفاده می کنند.

سابلیمیشن

سابلیمیشن در واقع یک کاغذ است. با استفاده از این کاغذ می توانید شکل های مورد نظر خود را بر روی اجسامی مانند: سنگ، چوب، فلز و سرامیک چاپ کنید. برای چاپ بر روی اجسام با کاغذ سابلیمیشن باید از حرارت کمک بگیرید.

وینیل

در این بخش از آشنایی با لوازم چاپ کاربرد وینیل را برای شما شرح می دهیم. وینیل در دو جنس شیشه و شیری به بازار عرضه می شود. این متریال به صورت رولی و صاف بر روی سطوح صیقلی قابل نصب است.

وسایل جانبی لوازم چاپ

در ادامه به معرفی برخی از وسایل جانبی لوازم چاپ می پردازیم .

دستمال برای هد دستگاه

یکی از لوازمی که برای چاپ به آن احتیاج دارید، دستمال هد است. با استفاده از این دستمال شما هد دستگاه خود را می توانید، تمیز کنید. این دستمال سطوحی نرم و بدون پرز دارد، با تمیز کردن هد دستگاه شما چاپی بی نظیر خواهید داشت.

چوبک

چوبک هد یکی از قسمت های مهم در چاپگر است. چوبک هد برای تمیز کاری دستگاه چاپ کاربرد دارد.

خشک کن چاپگر

در این بخش از مقاله آشنایی با لوازم چاپ شما را با خشک کن چاپ آشنا می کنیم. خشک کن های چاپگر برای تثبیت مرکب کارایی دارند. البته همه چاپگرها دارای خشک کن اختصاصی نیستند. یکی از مسائل مهم در صنعت چاپ سرعت خشک شدن مرکب است.

خشک شدن جوهر دغدغه بیشتر سازندگان جوهر چاپ و دستگاه های چاپ است.
یکی از نکاتی که باید در مورد لوازم چاپ بدانید، نوع مرکب است. مرکب هایی که برای ماشین های دارای خشک کن استفاده می شوند، با مرکب های دیگر ماشین ها تفاوت دارند. مرکب های دستگاه ها با یکدیگر فرق دارند، در هنگام خرید لوازم چاپ باید به نوع مرکب توجه داشته باشید. این خشک کن ها بدین شرح هستند:

خشک کن از جنس پودر

این نوع خشک کن بسیار رایج است و در بیشتر دستگاه های چاپ افست ورقی استفاده می شود. این خشک کن پودری را معمولا بر روی سطوح چاپ شده می پاشند. بعد از پاشیدن این پودر بر روی سطوح چاپ شده، دانه خشک کن مانع از برخورد برگه چاپ شده با برگه های بعدی می شود.

یکی از مزیت های این خشک کن، ایجاد فاصله بین برگه های چاپ شده و جریان هوا است. برای آشنایی با لوازم چاپ باید خشک کن ها را به خوبی بشناسید، پس با ما همراه باشید.
پودر خشک کن ها، مرکب چاپ شده را به خود جذب می کنند، بدون اینکه خود رنگی شوند. در هنگام چاپ باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر تعداد ورقه ها زیاد باشد، مقاومت پودر خشک کن از بین می رود. برای استفاده از پودر خشک کن ها باید در هنگام چاپ مراقب باشید، چرا که می تواند بر روی کیفیت چاپ شما تاثیر منفی داشته باشد.

خشک کن های حرارتی

برخی از افراد این خشک کن را با نام بخاری می شناسند. این نوع خشک کن را می توانید در مدل های مختلف المنت برقی و گازی در بازار خریداری کنید. برخی از دستگاه های چاپ که مجهز به خشک کن های حرارتی هستند، به وسیله دمایی که به مرکب های چاپ شده می دمند، جوهر را خشک می کنند.

برخی از دستگاه های چاپ برای خشک کردن مرکب ها از روش تماس شعله گاز با کاغذ چاپ شده استفاده می کنند، در این روش تنها سرعت عبور کاغذ از آتش گرفتن آن جلوگیری می کند. خشک کن های شعله ای را بیشتر در ماشین چاپ های رولی استفاده می کنند. ماشین چاپ های افست رولی به دو دسته خشک کن (هیت ست) و بدون خشک کن (کلدست) تقسیم می شوند. ماشین چاپ هایی که برای چاپ روزنامه استفاده می شوند، از نوع کلدست هستند. ماشین های هیت ست نسبت به کلدست قیمت بیشتری دارند. بعد از آشنایی با لوازم چاپ می توانید لوازم مورد نیاز خود را از لوازم هنری گلدیس خریداری کنید.

خشک کن چاپ اشعه ای

این خشک کن کاغذهای چاپ شده را به وسیله نور مادون قرمز خشک می کند. گرمایی که نور مادون قرمز تولید می کند باعث خشک شدن کاغذهای چاپی می شود. مرکبی که برای این دستگاه ها استفاده می شود، تنها با نور مادون قرمز خشک می شود. البته برای آشنایی با لوازم چاپ می توانید از افراد با تجربه نیز کمک بگیرید. شما عزیزان می توانید تمامی لوازم چاپ را با قیمت مقرون به صرفه از  لوازم هنری گلدیس خریداری کنید.

آشنایی با لوازم چاپ و کاربرد آنها

 

دیدگاهتان را بنویسید