نقد و بررسی

مقایسه آبرنگ و گواش در تفاوت ها و شباهت های آنها

مقایسه آبرنگ و گواش

هدف از مقایسه آبرنگ و گواش، بررسی تفاوت و شباهت های آبرنگ و گواش و ماهیت این دو رنگ است. قبل لز هرچیز باید بگوییم که گواش و آبرنگ از لحاظ سبک نقاشی مشابه یکدیگرند و هر دو از آب، رنگ‌دانه‌های‌ محلول در آب و چسب یا ملات پیوند‌دهنده تشکیل می‌شوند. اما آبرنگ در بین هنرمندان محبوب تر است، در حالیکه گواش بیشتر در میان دسته‌ خاصی از هنرمندان مانند تصویرسازان و معماران طرفدار دارد.

رنگ نقاشی آبرنگ

رنگ نقاشی آبرنگ در نقاشی و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ دانه‌های این ماده از ترکیب یک ماده چسبنده که خاصیت حل شوندگی در آب دارد یعنی صمغ عربی تهیه می‌شود. آبرنگ بافتی ملایم و پوششی خاص دارد که سایه روشن با آن بسیار آسان است. در آبرنگ همانطور که از نامش مشخص است به جای رقیق کردن و یا استفاده از رنگ سفید از آب استفاده می‌شود. آبرنگ توسط قلم مو روی کاغذ، پاپیروس، مقوا و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقاشی-آبرنگ

>> خرید آبرنگ در انواع و برندهای مختلف

گواش نقاشی

گواش نیز از سری گونه‌های رنگ است که توسط حل شدن رنگدانه‌ها در آب به وجود آمده است. گواش خاصیت زود خشک زدن دارد زیرا پس از آن که آب درون رنگ خشک می‌شود، رنگ نیز خشک خواهد شد. رنگ دانه‌های گواش نیز از صمغ عربی است اما به دلیل قالب بودن صمغ به نسب رنگ دانه در گواش پوشش رنگ آن بیشتر است. از گواش برای رنگ آمیزی روی بوم، سفال، کاغذ، مقوا، شیشه، دیوار و… استفاده می‌کنند.

نقاشی-گواش

>> خرید گواش در انواع و برندهای مختلف

مقایسه آبرنگ و گواش در تفاوت ها و شباهت های آنها

1- مقایسه غلظت گواش و آبرنگ

نقاشی هایی که با استفاده از گواش کشیده می‌شوند نسبت به آبرنگ از غلظت بیشتری برخوردار هستند. زیرا برای تولید گواش تعداد رنگدانه های بیشتری نسبت به آبرنگ مورد استفاده قرار گرفته است و همین موضوع سبب شده تا چگالی آن نسبت به آبرنگ به‌ مراتب بیشتر باشد.

در یک جمع بندی کلی میزان رنگ دهی آبرنگ نسبت به گواش شفاف تر می باشد.

2-مقایسه روشن نمودن رنگ های آبرنگ و گواش

برای آنکه بتوان از آبرنگ برای نقاشی استفاده کرد اقدام به رقیق کردن رنگدانه های موجود درون آبرنگ با استفاده از آب می نمایند. اما برای استفاده از رنگ های گواش نیازی به این کار نیست و افرادی که تمایل به روشن تر کردن رنگ های گواش دارند می‌توانند با افزودن مقداری رنگ سفید به سایر رنگ ها، رنگ روشن تری به دست بیاورند.

3- مقایسه شفافیت رنگ‌ها در گواش و آبرنگ

برای این منظور که رنگ‌های آبرنگ شفاف‌تر به نظر برسد، باید آن را با آب مخلوط کرد. در مورد شفافیت رنگ‌های گواش، تمام‌ رنگ‌ها را می‌توان با ترکیب رنگ سفید شفاف‌تر کرد. همین مورد باعث برتری گواش نسبت به آبرنگ شده است.

مقایسه شفافیت رنگ‌ها در گواش و آبرنگ

4- مقایسه آبرنگ و گواش از نظر تکنیک

اغلب تصویرگران از گواش استفاده می‌کنند و بکارگیری آبرنگ اغلب توسط هنرمندان اتفاق می‌افتد. دلیل این مسئله را می‌توان سریع خشک شدن گواش دانست چرا که این ویژگی به تصویرگر اجازه تشکیل بلوک‌های نسبتا بزرگ رنگی را می‌دهد. این خصوصیت می‌تواند در نشان دادن جزییات کوچک نیز به تصویرگر کمک کند.

قابل کنترل نبودن کامل آبرنگ نیز در انتخاب هنرمندان و تصویرگران بسیار موثر است. البته نباید از این مسئله نیز گذشت که آبرنگ بسیار روان است. در کل باید گفت با آنکه این دو محصول از ویژگی‌های مشابهی برخوردارند اما با خواندن ویژگی‌های هر یک، شناخت آن‌ها برایتان راحت خواهد بود.

5- مقایسه درصد مقاومت آبرنگ و گواش نسبت به آب

میزان مقاومت آبرنگ نسبت به آب بسیار پایین می باشد و نقاشی هایی که با استفاده از آبرنگ ترسیم شده‌اند نسبت به آب واکنش جدی نشان می دهند و دچار تغییر شکل و رنگ دهی می شوند و شکل آنها در هم آمیخته می‌شود.

مقاومت گواش در برابر آب بالاتر است و درصد رنگ دهی و تغییر شکل آن نیز پایین تر می باشد. البته میزان مقاومتی که گواش در برابر آب دارد، نسبت به رنگ هایی مثل رنگ اکریلیک به مراتب پایین تر است.

6- جذب کاغذ آبرنگ در مقایسه با گواش

میزان جذب آبرنگ بر روی سطوح کاغذی و مقوایی نسبت به گواش به مراتب بیشتر است. این درصد جذب به نحوی است که نهایتا آبرنگ با کاغذ ادغام شده و به صورت کامل جذب کاغذ می شود. دلیل این امر هم این است که آبرنگ حالت مایع دارد و همین موضوع سبب می‌شود تا خطوط ترسیمی به وسیله آبرنگ به خورد کاغذ رفته و تنها لک آنها بر روی کاغذ باقی بماند.

اما گواش دارای بافت متفاوتی بوده و توسط کاغذ جذب نمی گردد. بنابراین هنگامی که از گواش برای ترسیم نقاشی بر روی کاغذ استفاده می‌شود، تنها لایه ای رنگ بر روی کاغذ باقی خواهد ماند و همین موضوع سبب می‌شود که جلوه های بافتی که توسط گواش بر روی کاغذ به وجود می‌آید نسبت به آبرنگ محدود تر باشد.

7- مقایسه جلاکاری گواش و آبرنگ

یکی از جدیدترین تکنیک هایی که هنرمندان از آن برای کشیدن نقاشی های دو بعدی استفاده می نمایند تکنیک جلاکاری می باشد که با استفاده از این تکنیک می توانید نقاشی های خود را هر چه زیباتر کنید و به نقاشی های خود عمق ببخشید. متاسفانه اجرای تکنیک جلاکاری تنها به وسیله آبرنگ میسر است و با استفاده از گواش نمی توانید این کار را انجام دهید.

8- مقایسه ترکیب پذیری گواش و آبرنگ

با استفاده از گواش می‌توان رنگ‌های زیادی را ترکیب کرد و رنگ‌های جذابی را ایجاد نمود. به همین دلیل ترکیب‌پذیری رنگ‌ها در گواش بسیار بیشتر از آبرنگ است.

مزایای گواش نسبت به آبرنگ

معمولاً گواش نسبت به آبرنگ دارای رنگ‌های مات است. نقاشی‌هایی که با استفاده از گواش طراحی می‌شوند، رنگ آنها در مدت‌زمان کمتری خشک و ثابت می‌شود و همین مورد باعث برتری گواش نسبت به آبرنگ شده است.
امروزه انواع گواش‌های باکیفیت تولید شده‌اند که حاوی مقدار زیادی از رنگ‌دانه‌های طبیعی هستند. درصورتی‌که میزان رنگ‌دانه‌های طبیعی در گواش بیشتر باشند، شفافیت رنگ‌ها هم در هنگام نقاشی افزایش پیدا می‌کند. اکثر افراد فکر می‌کنند که گواش‌ها ابزاری برای نقاشی‌های کودکان است، اما باید توجه کرد که از گواش بیشتر برای ساخت پوستر و انیمیشن استفاده می‌شود.

آبرنگ در مقایسه با گواش در برابر آب بسیار مقاومت کمی دارد و به سرعت شکل و رنگ آن دچار تغییر می‌شود. همچنین از آبرنگ نمی‌تواند بر روی سطوح مختلفی چون دیوار، سفال و… مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از نقاط قوت گواش پوشش رنگ بالای اوست. از آنجایی که پس ترکیب رنگدانه‌ها با آب، گواش از کیفیت خوبی برای نقاشی برخوردار خواهد شد، می‌توان از آن برای نقاشی سطوحی چون سفال، مقوا، کاغذ و… استفاده کرد. از دیگر نقاط مثبت گواش می‌توان به زود خشک شدن آن نیز اشاره کرد.

مزایای آبرنگ نسبت به گواش

آبرنگ دارای رنگ ملایمی است و به راحتی می‌توان از آن برای کشیدن نقاشی‌های آرام و ملایم استفاده کرد. قابلیت دیگری که آبرنگ دارد مناسب بودن برای ایجاد سایه روشن است. این ابزار برای ایجاد سایه روشن انتخاب بسیار مناسبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید